Ups en downs in week 5

21 december 2018 - Huskisson, Australië

Reisgenoten!

Week 5 van onze reis down-under zit er op, we zijn alweer bijna halverwege onze trip van 13 weken. En zelfs het leven van ons als reizigers gaat niet altijd over rozen. Week 5 was voor ons een week met, vooral letterlijk, een aantal ups-and-downs.

We starten de week in Hunter Valley, of ‘the hunter’ zoals de Aussies zeggen, het oudste wijngebied van Australië, met heel veel kleinschalige wijnmakers die family owned zijn. Dat is in dit land, waar de supermarktketens vrijwel de gehele voedselketen beheren en grotendeels bezitten, best bijzonder. Bij de wijnboeren mag je hun wijnen proeven (en kopen). Dat deden we natuurlijk. En ja, inderdaad hele mooie wijnen, sommige echt lekker, dus we dachten er al snel aan om wat doosjes ‘overseas’ te laten sturen, om onze voorraad thuis wat aan te vullen. Maar helaas…..het  wijngebied is zo klein en de vraag zo groot dat de Hunter-boeren hun wijn niet exporteren. Dus we kochten er een paar om hier ter plekke op te drinken, maar helaas met de wetenschap dat we die in Nederland niet meer zullen proeven. Het is wel voor iedere wijnliefhebber een reden om een keer deze kant op te komen!

We deden de wijntour op de fiets. Op de heenweg een goed idee...

En als je er toch bent, adviseren we je om net als wij een ballontocht te maken boven the Hunter. Wij wurmden ons op een hele vroege, kraakheldere maandagochtend in een mandje van een luchtballon, voor het eerst in ons jonge leven. We maakten daarin samen met 2 doodstille (of doodsbange?) Aussies en ‘de piloot’ een ballontocht van een uur over het wijngebied. Wow! We werden er stil van. Nooit geweten dat je ook op deze manier van wijnstruiken (en hun omgeving) zo kunt genieten. Mooier wordt het niet…. Echt awesome!

Fasten your seatbelts!

De Aussies zijn heel trots op deze wijnstreek - en terecht. Des te gekker is het dan eigenlijk om te zien (en te ruiken) dat aangrenzend aan dat wijngebied een enorme kolenmijn ligt. En dat ze in dit gebied binnenkort een tweede mijn (gefinancierd door natuurlijk “de Chinezen”, zie onze vorige blog) gaan openen. En die mijnen zijn nog gekker als je bedenkt dat dit land vrijwel altijd zonovergoten is, maar er bijna geen zonnepaneel te zien is. Volgens de Aussies die wij dat vroegen, komt dat door de financiële belangen die gemoeid zijn met de kolenmijnen. Ze vinden het hier ook wel een beetje raar, maar ja, “that’s how it is, mate”. Australiërs zijn niet zo van de gele hesjes….

Dat ze ook hier, mede dankzij kolenmijnen, last hebben van klimaatverandering merken wij ook. Het weer kan enorm omslaan, van dag tot dag en zelfs van uur tot uur. Wij merkten dat in de Blue Mountains. Dat is een hele mooie bergketen, relatief dichtbij Sidney, waar veel fraaie wandelingen te maken zijn. Je kunt er, zoals de Japanse toeristen dat doen, heel veel uitzichtpunten  bezoeken en die fotograferen. Wij gingen echter voor de ‘hard way’ (de wandelingen) en waren nogal verrast toen er ’s ochtends een enorme mist in het berggebied hing die ons het zicht vrijwel geheel benam. Best raar als het ondertussen ruim 20 graden is en de dag daarvoor nog kraakhelder… We voelden ons wel direct solidair met jullie daar in Nederland, omdat het net de dag was dat het KNMI vanwege de sneeuw ‘code oranje’ had afgekondigd. We lieten ons echter niet uit het veld slaan (de Japanners wel, want wat fotografeer je in de mist?) en liepen de bergkliffen af – en warempel: daar was het zicht weer volop aanwezig en maakten we een hele mooie wandeling. Die avond goot het vervolgens pijpenstelen en een dag later was het weer 30 graden.

Fantastisch uitzicht!

We gingen deze week na up ook écht down. We deden dat in de Jervis Bay, een baai die uitmondt in de grote (pacific) oceaan, iets ten zuiden van Sydney. Daar doken we vandaag om het onderwaterleven te verkennen. Gelukkig een gebied met ‘shark nets’, al word je van zo’n bordje eerder wat angstiger dan geruster…. Maar ook een gebied dat bekend staat om de dolfijnen en walvissen. Die zagen we allemaal niet. Maar niet getreurd, want we zagen wel een groot aantal andere Nemo-vissen, zoals een hele grote blauwe pijlstaartrog (ook lekker gebakken, serveren met kappertjes!) en een zandhaai (minder eetbaar schijnt het). Amazing!

Dive master Johan

Na vandaag gaan we kerst vieren in een tent. Ja, in een tent….. Hopelijk komt er dus volgende week weer een gezamenlijke blog. We wensen jullie allen in ieder geval een heel goed kerstfeest en zullen in onze zwemkleding (met Kerst denken ze dat hier tussen de 25 en 30 graden is) aan jullie denken. Happy Christmas!

Ps: vanwege grote populariteit hebben we ook voor tijdens de Kerst weer een vraag aan jullie, die tevens goed bruikbaar is als pub-quiz vraag. We hebben een foto gemaakt van Corneliek in een museum (ja, die bezoeken we ook). Zie hieronder (en bij de foto’s). De vraag is: met welk bekend Australisch figuur staat Corneliek hier op de foto? Degene die het zonder Wikipedia weet, krijgt deze foto (desgewenst) ingelijst.

Prijsvraag!

PS2: meer foto’s staan, as alywas, onder het kopje “Foto’s” (week 5). Too easy!

1. Fam van hooff met 2 ff:
    Weer prachtige foto's.
    Wat een belevenis. Voor jullie ook hele fijne kerstdagen!
  2. Rinet:
    21 december 2018
    Vrijdag, een heerlijk vooruitzicht: jullie reisverhalen en foto's te lezen! Geniet van jullie ervaringen!
    Wens jullie goede en bijzondere kerstdagen (in een tent.........., bedenk maar, dat het kerstverhaal ooit in een stal begon!) en een prachtig 2019!
  3. Mirjam:
    21 december 2018
    Sterkte Johan! Het zal toch wel geen tentje met luchtmatrassen zijn maar eerder glamping:) Voor het geval dat ... Ze hebben uit Tasmanie ook heel lekkere bubbles om de pijntjes te verzachten. Ein guten Rutsch ins neues Jahr!
  4. Anja:
    21 december 2018
    Als ik jullie goed begrijp moet het met voldoende Hunter wijn ook goed komen met de tent (of is het al op?)
    Fijne feestdagen!
    En niet verbranden in de kerstzon🏖
  5. Diana:
    21 december 2018
    Voor jullie ook fijne kerstdagen en een gelukkig 2019. De flessen wijn en lekkers stromen hier binnen. Veel plezier
  6. Jooske:
    21 december 2018
    Heerlijke en warme feestdagen toegewenst in jullie (ongetwijfeld luxe safari-) tent!
    Zie daar later ook graag foto’s van 😄
  7. Alma Ter Wal-Harmsen:
    24 december 2018
    Warme kerstdagen voor jullie allebei🎄alles went,ook kerst vieren in een tent. Ik geniet van jullie verhalen.
  8. Hilde Zeeman:
    27 december 2018
    Op de vraag over het bekende Australisch figuur zegt mijn dochter Carolien, kunsthistorica, “géén idee, lijkt op iets uit de efteling” dus geen kans op de winnende pub-quiz vraag helaas.