Australische gevaren: de slang, de ketting en de Chinees

14 december 2018 - Armidale, Australië

Reisgenoten!

Het is vandaag een graadje of 25, wat frisjes dus, maar dat komt omdat we in de bergen zitten op 1100 meter hoogte (-: We hebben net een van onze eerste regenbuien meegemaakt maar verder dragen we meestal onze korte broek en gebruiken we veel zonnebrandcreme. Het leven is goed dus.

Deze week trokken we van de kust naar het ‘hinterland’, zoals de Aussies dat noemen, het gebied achter de kust en voor de grote bergrif (de great dividing range) waar het grote niks begint. Hier komen we ook in het landschap zoals we ons dat vooraf voorstelden: kilometers ‘dirtroad’ (grintweg), uitgestrekte farms met pikzwarte koeien en stieren - en verder helemaal niks!

Dirt road (wordt je auto ook héél vies van)

Wij kregen in dat hinterland te maken met drie Australische gevaren: de slang, de ketting en de Chinees. Van die laatste hebben overigens vooral de Australiërs last….

De slang en de ketting kwamen we op dezelfde plek tegen. In het schitterende achterland van  Brisbane beklommen we de Mount Warning (5 uur in totaal!). Die berg heet zo omdat de Engelsen met die berg in zicht ooit bijna schipbreuk leden, maar hij is in Australië vooral bekend als de berg van waaraf je de zon als eerste op ziet komen. Dan moet je er wel heel vroeg zijn, dus dat was niet aan ons besteed, we gingen wat later op de dag de berg op. Bijna bij de top aangekomen, na zo’n 2 uur pittig klimmen, dachten we die beroemde top te bereiken. Echter: daar troffen we ‘the chain’, een ketting die je nodig hebt om de laatste 400 meter steil bergopwaarts te klimmen. En, veel lastiger nog, om daarna weer die 400 meter – net zo steil - af te dalen. Soort van abseilen dus, maar dan zonder helm en zonder zekeringen. Mmm….. daar had iemand ons vooraf ook wel een ‘warning’ over mogen geven. We hebben het gered.

Johan in actie

We zagen op Mount Warning ook een ander Australisch gevaar: de slang! Aangekomen bij dat uitzichtspunt zagen we daar een schitterende slang die een middagdutje in de zon deed. Hij (of zij?)  liet zich door onze nieuwsgierige blikken niet hinderen en sliep rustig door. We vonden het een fantastisch exemplaar, maar ook wel beetje eng, want onze slangenkennis rijkt niet zo ver dat we weten welk exemplaar wel/niet giftig is. En sommige kunnen écht (dodelijk) giftig zijn. Rustig laten slapen dus maar…..

De slang

In het hinterland kwamen ook bij het minieme dorpje Tenterfield, waar we waren op de dag dat de Britten zouden stemmen over de Brexit. Dat was vast geen toeval, want juist in Tenterfield hebben de Aussies rond 1900 besloten om de kolonies die op het eiland waren ontstaan samen te voegen tot één land, onder het motto ‘samen sta je sterker’. Misschien goed om de Britten dat stukje geschiedenis van hun eigen kolonies nog eens te vertellen, want Australië doet het economisch goed en veel beter dan de Britten. Maar: zoals het gaat in een land waar het goed gaat, wordt er gemopperd. Wat dat betreft zijn Australiërs net Nederlanders. Een grote bron van ergernis hier zijn de Chinezen. Niet de Chinezen zelf (althans: dat zeggen ze niet tegen ons), maar het feit dat de Chinezen nogal fors investeren in Australië en ‘het hele land opkopen’. Kolenmijnen, wijnvelden, landbouwgrond, autofabrikanten: het is allemaal Chinees geworden en dat doet de gemiddelde Australiër pijn (terwijl wij denken: maar je hebt het toch ook aan ze verkocht?). Zo zitten we nu op een alpaca-farm waar de eigenaar weigert zijn wol door de Chinezen te laten bewerken, ook al kan dat nergens in Australië meer. Maar dat door Chinezen laten doen krijgt onze alpaca-boer niet over zijn hart, dus dan maar in “bloody Nieuw-Zeeland”…. Ook kenmerkend is dat het landelijke Coopers-bier adverteert met de slogan ‘Australian made, Australian owned’. Kennelijk smaakt het de Aussies dan beter?

Morgen (zaterdag) gaan we van het hinterland via een wijnboerderij weer naar de kust en zo zakken we langzaam af naar onze camping, waar we kerst doorbrengen. Door een van ons wordt die accommodatie met enig angst en beven tegemoet gezien.

Ps: de cricketwedstrijd Australië-India is nog steeds gaande. Na de eerste winst verloor Australië de volgende wedstrijd – althans dat denken we. Want het is wel hogere wiskunde om zo’n uitslag te ontcijferen, dus de prijsvraag van deze week is wie ons een tip kan geven hoe je de cricketregels in 5 minuten kunt snappen???

Keep on going mate!

PS: meer foto's staan onder het kopje Foto's! Too easy

1. Sylvia:
    14 december 2018
  2. Colinda:
    16 december 2018
    Dank voor de verhalen. Heel leuk om t een beetje te kunnen volgen zo. Leuke bril trouwens Corn. Hier hebben we een beetje sneeuw maar de komende week zal het regenen dus alles volgens plan hier. Geniet ervan!
  3. Alma Ter Wal-Harmsen:
    17 december 2018
    Wat een conditie met dat klimmen. Leuke ontvangstcommissie ook op de top!
    Jullie verhalen zijn echt geweldig om te lezen. Kijk uit naar het vervolg.