Good to go! (week 12 en 13 - de laatste weken)

8 februari 2019 - Yallingup, Australië

Reisgenoten!

We beleven nu dus onze laatste dagen op dit ongelooflijk grote continent. Zo groot, dat een vlucht van Adelaide (in het midden) naar Perth (aan de westkust) 3,5 uur duurt. Da’s dus net zo ver als van Amsterdam naar Afrika! We zijn aan de westkust gestart in Fremantle, een klein stadje onder de rook van Perth. Een bijzonder stadje omdat daar, in tegenstelling tot veel andere plaatsen in Australië, nog heel veel koloniale gebouwen overeind zijn blijven staan. Het stadje is daardoor nu een bezienswaardigheid op zichzelf geworden met een (zoals de Lonely Planet het omschrijft) ‘artistieke sfeer’.

Beetje geschiedenis

Door de aanleg van de haven van Fremantle werd Perth een belangrijke havenstad. De bedenker van de haven (mijnheer O’Connor) werd tijdens zijn leven beticht van incompetentie en omkoping (achteraf ten onrechte) en raakte daar zo depressief van dat hij met z’n paard de zee indraafde en zich daar van het leven beroofde. De Aussies voelen zich daar kennelijk achteraf wat schuldig over, want de man wordt nu geëerd met een standbeeld, straatnamen en een heuse walking trail. Uit solidariteit gingen wij ook zwemmen bij het strand waar dit gebeurde, want de temperatuur blijft hier (sorry, sorry) zeer aangenaam, zo rond de 25-30 graden. Goed zwemstrand!

In Fremantle stapten we ook op een boot om een dagje te gaan duiken, maar we hadden ons wat vergist in de golven die je als duiker hier te verwerken krijgt en staakten al snel (erg snel) een tikkeltje bedroefd onze pogingen. Als troost kwamen er nog wel even wat dolfijnen voorbij zwemmen. Werd het toch nog een geslaagde trip.

We bezochten in Perth ook een voetbalwedstrijd. Voetbal is hier geen grote sport, dat zijn cricket, rugby en footie – de laatste twee hebben helaas zomerstop en van cricket snappen we echt te weinig. Maar Australië deed wél mee aan het laatste WK voetbal en Perth Glory staat bovenaan in de competitie, dus als we er dan toch zijn…. We zagen de paarshemden van Glory, samen met 9.000 andere voetballiefhebbers, gemakkelijk winnen met 3-0 van Wellington, dat hiervoor was overgevlogen uit Nieuw-Zeeland (5.300 kilometer verderop!). Dit weekend is de topper tussen Perth en Melbourne. Spannend!

One Glory!

Vanuit Fremantle reden we ruim 4 uur zuidwaarts, dus naar de zuidwestkust van Australië (op de kaart: onderaan links). Daar kom je dan plaatsen tegen met namen als Denmark en Albany, waardoor we ons alweer wat in Europese sferen voelen komen. Tot onze verbazing is ook hier een heel wijngebied - die Australiërs zetten echt overal wijnstruiken neer. We hadden vooraf het idee dat de Australische wijn vooral matige, te volle eikenhouten wijnen zouden zijn, maar dat blijkt gelukkig niet zo en ook hier maken ze hele mooie (vooral witte) wijnen. Awesome. We zaten in Denmark ook overigens in weer een heel mooi huisje, soort luxe boomhut!

Ons onderkomen in Denmark

Het is ook hier dat we ons langzaam realiseren dat onze trip er bijna op zit, we zijn inmiddels aan onze laatste week begonnen. Op 13 november 2018 stapten we in het vliegtuig en, tenzij er nog grote rampen gebeuren, stappen we er op 13 februari 2019 in Amsterdam weer uit en dan zijn we 13 weken weggeweest. Bijgelovig zijn we in ieder geval niet….

We hebben genoten van onze reis, dit land, deze natuur, de mensen en de beesten hier. Het waanzinnig mooie weer heeft daar ook bij geholpen natuurlijk. We vonden het maken van de blogs leuk, want het was steeds een mooi moment om even terug te kijken naar wat we die week gedaan hadden. En de vele positieve reacties daarop maakten het ook leuk om te blijven doen.

We hebben natuurlijk ook nagedacht over de vraag wat we nou écht leuk en écht ‘stom’ vinden aan Australië. Dat in de wetenschap dat we hier ‘maar’ 13 weken geweest zijn, ons steeds verwend hebben met mooie vakantiehuizen en mooie restaurants en dat we in die tijd natuurlijk niet zomaar even een Australië-kenner zijn geworden. Maar als je het ons dan toch vraagt, dan vonden we…

STOM (in de zin van de gelijknamige rubriek in de Linda, wie kent ‘m niet?):

• Dode kangaroos naast de weg
  • Dat de meeste Australische wijnen in Nederland niet te koop zijn
  • Dat we na 3 maanden nog steeds niet helemaal bruin zijn – en dat het er straks ook zo af is
  • Dat ze hier niet meer met zonne-energie doen
  • Cricket-regels (en dat we die niet snappen)
  • Na 60 potjes een gelijke stand met Scrabble (maar dat kon nog veranderen deze week!)
  • Dat we dit niet ieder jaar doen

En we vonden heel leuk/gaaf/cool/vet en vooral awesome:

• Kangaroos & wombats
  • Dat het hier overal zo schoon is (zelfs op de openbare toiletten, maar ook op straat, op het stand, in het bos)
  • Heel veel (verschillende) bomen en dan vooral die hele lange zonder bast
  • De vriendelijke en relaxte mensen in dit land
  • Dat er in één land zo veel verschillende dingen te zien en te doen zijn (maar het is ook wel een groot land)
  • Bundaberg Lime Diet & TimTams (niet tegelijkertijd)
  • Melbourne
  • De Cradle Mountains en de Blue Mountains
  • Het MONA museum in Hobart
  • Onze nieuwe huisgenoot Oswald, geïmporteerd vanuit Tasmanië

Oswald, onze nieuwe huisgenoot (horror pinguïn)

• En natuurlijk: dat we deze reis gemaakt hebben!

(nb: zie de foto-map voor meer foto’s van de awesome-things)

Wij gaan nu nog een paar dagen naar het gebied rond de Margaret River, waar de combinatie van natuur, strand, wandelingen, goede wijn en goede restaurants op ons wacht. En temperaturen van rond de 30 graden. Wordt het toch nog vakantie!!!

Dan maar naar het strand....

Dank voor het meereizen met ons, tot in Nederland, cheers mate!

Corneliek & Johan

PS: meer foto’s staan weer in het fotomapje. Too easy!

1. Linda:
    Hallo Corneliek en Johan,
    Ik heb weeer genoten van jullie bijzondere reisverslag, dank voor het delen en geniet ze nog eventjes!!
  2. Ingrid Haage:
    8 februari 2019
    Bedankt voor jullie leuke reisverslagen,
    Geniet nog maar lekker van de laatste dagen.
    En wat gezellig als jullie straks weer ons koude, natte kikkerlandje zijn.
  3. Henny:
    8 februari 2019
    Heb genoten van jullie belevenissen! Een onvergetelijke trip.Goeie reis terug,en tot snel op de GP.
  4. Alma Ter Wal-Harmsen:
    9 februari 2019
    De laatste blog, wat jammer.
    Ga de boeiend geschreven verslagen met veel achtergrondinfo en humor missen. Dank dat we mee mochten genieten en dat de samenvatting in de vorm van Stom/awesome niet ontbrak.
    Een goede reis terug en Corneliek fijn je binnenkort weer op de praktijk te ontmoeten!
  5. Anja:
    9 februari 2019
    Heel veel plezier de laatste dagen, nu nog even uitrusten!
  6. Rinet:
    10 februari 2019
    Ook dit was weer een prachtig verhaal, dank dat we alle 13 weken mee mochten reizen! Goede terugreis en tot in de GP!
    P.S. Benieuwd of Scrabble nog een winnaar krijgt......
  7. Brenda:
    11 februari 2019
    jemig, wat is het snel gegaan maar wat was het leuk om mee te kunnen lezen met jullie.
    Die 'Linda"rubriek, is misschien leuk om er in te houden ;-)
    Geniet nog tot het laatste moment en een goede reis terug
  8. Elles:
    11 februari 2019
    Heel erg gaaf Johan en Corneliek! Dank. Ook erg genoten van jullie verhalen. Fijne dagen nog daar en genieten tot het laatste moment hoor. Heerlijk met een Australisch wijntje. See you
  9. Frank Kuijlaars:
    12 februari 2019
    Wat heeft het zoal gekost?