Spanning en sensatie in Queensland - en waren blijven nou die kangaroos?

30 november 2018 - Weyba Downs, Australië

Lieve mensen, terwijl we met leedwezen jullie Zwarte Piet-discussie volgen is het belangrijkste punt waar wij ons zorgen over maken of er wel of geen airco in de slaapkamer is en hoe je de fan daarvan precies goed kunt zetten. Lijkt net zo triviaal als zwarte piet, maar met 35 graden best een belangrijk punt!

Eerst een rectificatie: waar we vorige keer schreven dat Sydney 'aweful' was bedoelden we natuurlijk 'awesome' - dat Australische accent is nog best lastig onder de knie te krijgen. En waar we schreven dat er in Sydney geen goede restaurants waren werden we op de laatste avond aangenaam verrast bij Sepia - dus als je in de buurt bent, check it out mate!

Na Sydney vlogen we deze week noordwaarts, naar het pittoreske (echt wel) Town of 1770, waar kapitein Cook in 1770 voet aan wal zette. Dat vliegen deden we met enige vertraging, vanwege de stevige wind, die wind naderhand een aankondiging bleek te zijn van de stortregens die later in Sydney losbarsten. Gelukkig waren wij er toen al weg.

Echter, ook wij werden niet gevrijwaard van natuurgeweld, want we waren goed en wel gesetteld in ons werkelijk magnifieke huisje in 1770 toen we veel rookpluimen en overvliegende blusvliegtuigen zagen. Ons gebied bleek getroffen door 'dangerous, unpredictable en out-of-control bushfire'. We kregen via Sms-berichten voortdurend updates, om een dag later een heus evacuatie-bevel van de brandweer te krijgen! Als alternatief werd ons een plaats in de lokale community-shelter aangeboden ('for free!'), maar dat leek ons toch meer een 'wow' ervaring aan de andere kant van het spectrum. We rekten dus onze grenzen op (vooral die van Johan) en kozen voor een plek op de lokale camping - nou ja, het was een caravanpark en we hadden een cabin met airco, maar het blijft een soort camping.... Na 1 nacht mochten we terug naar ons eigen resort, waar we ons nog wel de volgende ochtend wezenloos schrokken omdat we in dichte rook wakker werden. Waren ze ons vergeten opnieuw te evacueren? Het bleek echter laaghangende ochtendrook te zijn (zo leer je weer eens wat) dus eind goed al goed. We leerden ook nog dat een bosbrand in Queensland volgens het Calamiteitenfonds geen calamiteit is "want die komen vaker voor", maar gelukkig zijn we verzekerd bij FBTO die na 1 whatsapp bericht binnen 5 minuten ons de geleden campingschade overmaakte. Verzekert u daar allen!

Waar we in Sydney vooral de lokale restaurants uitprobeerden, zijn we hier - act as a local - ingestapt op het gebruik van de BBQ, die bij ieder huisje aanwezig is. Op gas natuurlijk, want voor je het weet krijg je een bosbrand.....

De verwondering die we in Sydney hadden bleef ook hier bestaan, want waar we gedacht hadden ons door kuddes kangaroos te moeten wurmen zagen we er niet 1. Ja, wel veel borden met 'pas op voor kangaroos', maar geen levende vier (of twee?) voeter te bekennen. Corneliek meende nog een voormalige kangaroo te herkennen aan een stukje tapijt en een rode vlek in de weg, maar áls dat al zo was dan was ook die in ieder geval niet meer levend.... .

Na 5 dagen in 1770, waar we ook nog een snorkeltocht deden bij het Great Barrief Reef en tussen de zeeschildpadden doorzwommen, cruisen we inmiddels in onze comfortabele Hyundai Tucson verder zuidwaarts. Inmiddels zijn we aangeland in Noosa, een wat chique badplaats met fantastische stranden en een lekker windje, waar we in een wederom erg fraaie locatie zitten net buiten het stadje. En jazeker, daar gebeurde het: we spotten onze eerste kangaroos! Sterker nog, we spotten er tientallen, want ze komen rond borreltijd op het veldje achter ons huisje de dag doornemen. Het zijn rare beesten, wat kleiner dan we dachten en - volgens Johan - ook wat enger dan we dachten.

Vorige keer sloten we af met een prijsvraag hoe je foto's van de iPhone via Google-foto's kunt importeren naar een Windows laptop. Piet-Hein had ongetwijfeld het meest structurele antwoord, dat van Christiaan (sluit de iPhone aan op de laptop) bleek het meest pragmatische. Hij is dus de winnaar van de Australische wijn. Waarmee we graag een volgende vraag de groep ingooien, want we zijn nog niet zo enthousiast over het Australische bier. We probeerden tot nu toe Blue Moon (mwah), Baffle (ok) en Fat Yak (niet onaardig), maar het 'wow' biertje zat er nog niet bij. En om hier nou een (alom verkrijgbaar) Heineken of Grolsch te drinken, dat gaat ons ook wat ver. Suggesties zijn welkom, dan gaan we in de lokale bottle-store eens rondneuzen.

We blijven tot zondag hier, dan trekken we landinwaarts, dus over het woeste binnenland volgen volgende keer meer berichten.

ps: meer foto's staan in het mapje "Foto's"! Too easy!

ps2: reacties worden zeer op prijs gesteld, we halen ze na iedere update wel even weg want anders wordt het zo'n lange lijst. Whatsapp werkt hier - vaak wat vertraagd - ook, bijvoorbeeld als je ons op een te pijnlijke fout wilt wijzen.

1. Jeroen:
    Ziet er top uit!
    Zelfs een nacht overleefd op de camping, maar gelukkig goed verzekerd
    Julie zullen toch op zoek moeten gaan naar de kleine boutique brouwerijen, ze schijnen er te zijn
    Veel plezier straks in de bush!
  2. Tom:
    30 november 2018
    Leuk wat van jullie te lezen. Zat gisteren naar het journaal te kijken en zag idd de zware regens en bosbranden. Dus zeer fijn om te lezen dat het goed met jullie gaat.
    De plek waar jullie zitten ziet er echt gaaf uit... zou best willen ruilen :-).

En jullie noemen een overnachting in een cabine met airco een soort van kamperen????

Tot slot het bier... tja ik heb alleen verstand van Belgische bieren en die kan ik jullie echt aanraden!

Have fun!
  3. Jan:
    30 november 2018
    Coopers vond ik niet te zuipen. (Telt een waarschuwing ook als inzending voor de prijsvraag..?)
  4. Piet-Hein Oostvogel:
    30 november 2018
    Dan hebben jullie in ieder geval dangeroes gezien! 😘de😷
  5. Jooske:
    'laaghangende ochtendrook'.. ?????
    Wel griezelige ervaring lijkt me. (help, ze zijn ons vergeten!)
    Maar prachtige foto's!
    (Bier ff navragen bij thuisfront)
  6. Fam van hooff met 2 ff:
    30 november 2018
    Jullie worden al echte kampeerders!! 😂 Wie had dat nu gedacht!😉
    Hele mooie foto's van een prachtig land zo te zien!!
    Geniet van elk moment!
    Groetjes je Nichtje 😉
  7. Ingrid Haage:
    30 november 2018
    Leuk die verhalen en die foto’s het is net of we een beetje meereizen. Kijk weer uit naar de volgende blog.
  8. Hilde Zeeman:
    30 november 2018
    Prachtige verhalen, leest als een roman!
    De links zijn van mijn schoonzoon Jasper, hij doet mee aan de prijsvraag.

9. Bas:
    Mooi verhaal! Veel groeten, Bas
  10. Alma Ter Wal-Harmsen:
    30 november 2018
    Spanning en sensatie i.d.d. Gelukkig liep het voor jullie goed af. Boeiende verhalen. Have fun!
  11. Petrie van hoof:
    2 december 2018
    Wat leuk om te kunnen volgen, zelfs onze 83 jarige vader volgt het dagelijks.
  12. Brenda:
    3 december 2018
    Fijn om zo een beetje op de hoogte te zijn:)
    Leuke foto's én qua bier.... ik ga eens navragen, have fun!!
  13. Colinda:
    3 december 2018
    Heel eng die brandverhalen. Ik had nog aan jullie gedacht toen t hier in t nieuws was. Dat heeft dus geholpen;)
    Al die airco’s zul je in t binnenland ook nodig hebben. En zo’n leuk vliegennet om je hoofd. Veel plezier verder!!