Verwonderingen in .... Sydney

22 november 2018 - Sydney, Australië

Het is inmiddels donderdagmiddag, borreltijd (geweest) en onze eerste week zit erop en daarmee ook Sydney. Morgen vliegen we naar Rockhampton (wie kent het niet) en vandaar uit naar de Town of 1770 (ken je geschiedenis!) aan de kust, 1.500 km boven Sydney en 10 graden warmer. Ofwel: ruim 30 graden....

Sydney was 'aweful' en soms 'amazing'. We vinden het wonderbaarlijk schoon, zeker voor een kolonie die ontstond uit Engelse convicts. Maar we hadden meer verwonderpunten:

- een werkelijk excellent Ov-kaart systeem, dat echter op tilt slaat als het vuuralarm afgaat omdat een scholier een sigaretje rookt in de WC, waardoor alle passagiers 15 minuten moeten wachten om het station te verlaten. Waarbij iedereen daar waar uiterst relaxt onder blijft.

- Een kerstboom midden tussen de palmbomen.

- Lifeguards, die ook nog nationale bekendheden schijnen te zijn omdat er real-life soaps over hen zijn (Pamela Anderson maar dan in het echt) in fel rood-gele kleuren.

- De binnenkant van het Sydney Opera House - van binnen een nogal lelijke oostblok achtige betonnen kolos, met daarin 5 mooie ingebouwde zalen.

- Het gebrek aan Australische wijn bij de goede restaurants hier en daarentegen een overvloed aan Europese wijn. Het gebrek aan écht (veel) goede restaurants.

- De Sydney fish markets waarin honderden, zo niet meer, Aziaten zich tegoed doen aan seefood alsof het de dolle dwaze dagen zijn en oesters alleen per 12 gaan (maar dat dan weer wel tegen hele schappelijke prijzen).

Jullie lezen, we hebben het naar ons zin hier. Benieuwd wat de komende week of weken gaan brengen, buiten de voor ons zo vertrouwde grote stad. Het internet schijnt daar net zo schaars te zijn als het aantal inwoners, dus het kan even duren voor we weer wat op deze blog kunnen zetten (waarbij we een fles Australische wijn uitloven voor de gouden tip om het downloaden van iPhone foto's op een Windows-PC eenvoudiger te maken). Maar verder: no worries mate!

NB: voor de foto's, zie het tabblad foto's en dan Sydney. Too easy!