A week of sports (en koala's)

7 december 2018 - Brisbane, Australië

Mede reisliefhebbers!

Zoals we vorige week schreven, ontsnapten we ternauwernood aan stevige bosbranden en zochten we vervolgens ons heil een paar honderd kilometer zuidelijker. Daar aangekomen bleek dat er daar net een hittegolf was, met temperaturen rond de 40 graden, en werd het Queensland regionale hitteplan van toepassing verklaard. Met als belangrijke tip: ‘als je een airco hebt, zet hem aan!’. How’s that mate? Gelukkig bleek het een kortdurende hittegolf die gevolgd werd door regen en temperaturen van slechts 25 graden. Ja, het is best zwaar hier soms…

Maar het was vooral een week van sport. Zo is heel Australië sinds deze week in de ban van cricket, waarbij het seizoen gestart is met de klassieker Australië-India. Voor ons een onbegrijpelijke sport, maar voor de Aussies een serieuze zaak. De eerste match gister (donderdag) hebben ze gewonnen, maar zoals The Courier Mail terecht opmerkte: ‘one swallow doesn’t make a summer’!

Voor ons was het ook een week met best wat sportieve activiteiten. We verhuisden van Noosa naar de Glass House Mountains, waarvan de top van één van de bergen door Corneliek dapper beklommen werd. Johan vond het wat eng daarboven en legde zich neer bij een tweede plek. Voordat we aan die klimtocht begonnen deden we nog een serieuze relatietest met een kayaktocht van 18 kilometer (dat lijkt verder dan het is) door de schitterende Noosa Everglades. Onze relatie lijkt vooralsnog de test overigens doorstaan te hebben. Momenteel zitten we in Brisbane, waar we gisteren een dag per moutainbike de stad verkenden (met verplichte helm) en Johan vanochtend 7 kilometer (dat lijkt minder ver dan het is) over de boardwalk jogde (foto’s daarvan zijn afgekeurd voor publicatie). Corneliek houdt zich vanwege haar voetblessure fit met de Nike Training Club app – maar helaas zijn ook de foto’s daarvan door Corneliek afgekeurd voor publicatie.

We zijn wel heel trots op onze uitgebreide verzameling foto’s van koala’s en aanverwante diersoorten, waarvan we nu een héle summiere selectie hebben gemaakt maar bij terugkomst daar graag meerdere dia-avonden mee vullen. De eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat de foto’s allen gemaakt zijn in de Lone Pine Koala Sanctuary, een lief, oud, en toeristisch parkje dat zich al sinds 1927 bezighoudt met het welzijn van koala’s en andere typische Australische diersoorten zoals de kangeroo, de dingo en de tasmaanse duivel.

Brisbane is de derde stad van Australië, met ruim 1 miljoen inwoners in de stad zelf. De stad doet verwoede pogingen om van haar suffe imago als het slaperige zusje van Sydney en Melbourne af te komen. Ze doet dat onder meer door de hele stad te voorzien van wolkenkrabbers, een mooi stadstrandje aan te leggen en door – waar kennen we dat van? – de letters van de stad prominent aan de rivier te zetten zodat toeristen ermee op de foto kunnen. Een leuk idee dat heel populair is!  Misschien iets voor Amsterdam? Culinair doet Brisbane ook haar best om op een hoger plan te komen, maar tot nu toe halen de restaurants de toplijstjes nog niet - en dat snappen we ook wel…

Vanaf morgen (zaterdag) gaan we weer de stad uit, het binnenland in en eind volgende week zitten we op een alpaca farm. Dan weten jullie al welke foto’s je dan kunt verwachten.

De beste tip voor een lekker biertje kwam van Jeroen, die ons adviseerde de lokale brouwerijen te bezoeken. Goede tip, we dronken een heerlijke Brouhaha uit Melany en gaan zo onze vrijdagmiddagborrel starten met een lokaal biertje van de Brisbane Felons Brewing Company. De tip van Frank gaan we proberen in Tasmanië, maar dan zitten we al in 2019!

Cheers allen - en een goed weekend!

PS: meer foto's staan onder het kopje foto's - too easy!

Corneliek (links op de foto), koala (midden) en Johan (rechts)

1. JJ:
    8 december 2018
    Leuk! Slome kangaroe... Goed dat de relatie het doorstaan heeft, had niet anders verwacht!, JJ
  2. Sylvia:
    9 december 2018
    Geen prijsvraag dit x .... Jammer!
    Wat zien jullie er lekker ontspannen uit...
    Happinez!
  3. Brenda:
    10 december 2018
    Wat fijn dat jullie de relatietest doorstaan hebben ;-)
    als ik hier door de beregende ramen naar buiten kijk en zie dat de schemer om 16 uur begint snap ik dat jullie het zwaar hebben in de zon en dat de zorgen om de airco wel echt zwaar zijn ;-)
    Fijn dat het biertje goed bevallen is... de foto's zien er overigens weer waanzinnig uit.
    Geniet lekker samen
  4. Alexander: